Print Friendly, PDF & Email

Spelreglerna för kampanjfinansieringen i USA:s presidentval har skrivits om – och det till Republikanernas fördel.

Kampanjfinansieringens moderna historia i USA kan sägas ha gått från reglerad till oreglerad under loppet av ett decenium. År 1907 förbjöds företag att direkt finansiera politiska kampanjer, ett förbud som stod sig till det sena 70-talet, då regleringarna gradvis började luckras upp.

Den stora förändringen kom dock för två år sedan, i och med den av republikanerna dominerade Högsta Domstolens så kallade Citizen United-beslut. Beslutet innebär i korthet att företag som vill skänka pengar kan förbigå tidigare begränsningar genom att ge sina pengar till oberoende organisationer – så kallade PACs (kommitéer för politisk handling) – som stödjer en viss kandidat, istället för direkt till kandidaten. På så sätt kan företag, men även fackföreningar och privatpersoner, skänka obegränsade summor anonymt.

De nya reglerna talar givetvis till Republikanernas fördel, främst därför att företagen traditionellt föredrar de mer företagsvänliga Republikanerna, skriver Jeffery Toobin i The New Yorker. Följdriktigt har också Republikanerna varit bäst på att utnyttja de nya reglerna, främst genom pionjären Karl Rove och hans PAC American Crossroads. Enligt de ”oberoende” gruppernas egna beräkningar av framtida donationer kan det komma att röra sig om så mycket som 700 miljoner dollar i skillnad mellan de Demokrat- respektive Republikanvänliga kassakistorna, skriver Robert Draper i The New York Times Magazine. En betydelsefull, kanske avgörande, skillnad, med andra ord.

SKRIV EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here