Dans som träningsform

Foto: StettnerV / Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Dans är viktigt för mig. Dansen innebär gemenskap. Musiken påverkar humöret till det bättre och jag tycker att det är en nyttig träningsform. Klackarna i golvet, händerna i byxfickorna. Nu kör vi ståendes i led – Yee-Haw!

Allt stillasittande idag skapar ohälsa, så är det. Om du precis som jag behöver träning, om du precis som jag behöver umgänge och om du precis som jag har stort intresse av dans och gillar country&western – då är linedance det perfekta!

Tänk dig… Den första träningen: du får lära dig två helt nya danser. Då gäller det att kunna sortera alla steg. Det andra träningstillfället: En ny dans tas in och läggs till de två danserna från föregående vecka. Det tredje, fjärde och femte träningstillfället ter sig på samma sätt. Ständigt nya danssteg. Det gäller att hålla ordning på fötterna! Linedance är huvudsakligen uppbyggt kring olika stegkombinationer.

Tänk dig… Det ska vara en större match i amerikansk fotboll. Spelare från hela Sverige kommer. Det kommer en förfrågan om att vi ska genomföra en uppvisning med vår linedance-förening i en paus. Dansledarna mixar ihop de danser som vi fått lära oss under de fem veckorna. Detta innebär att de olika danserna ska ”flyta” in i varandra. Uppvisningsprogrammet testas och tränas. Det gäller att var och en av deltagarna har funnit sin plats i ledet.

Vi i uppvisningsgruppen träffas ca tre timmar innan uppvisningen. Vi har alla liknande kläder. Cowboyhatt och boots. Vi ställer upp oss, tränar in danserna och de turer som är. Pausen i fotbollsmatchen närmar sig. Vi står på led. Plötsligt hör vi speakerrösten i högtalaren: Nu är det paus i 15 minuter. Linedancegruppen ”svarta boots” kommer att ha uppvisning.

Musiken dånar i högtalarna över fotbollsarenan och vi stövlar ut till det område som vi fått markerat åt oss. Nu gäller det…

Print Friendly, PDF & Email